Dag 10 – Het hoog(s)te punt is bereikt! (zaterdag 4 augustus)

4 augustus 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

Vandaag gingen we naar het hoogste punt van onze reis! En geloof me dat was erg hoog 😊 We zaten zoals gewoonlijk weer vroeg aan het ontbijt en gingen daarna onderweg naar de Athabasca gletsjer. We reden vandaag dwars door de Rockey Mounties, over Icefield Parkway (zo’n 230 KM lang). Dit was een enorm mooie weg met allemaal gletsjers en hoge bergen om ons heen. Onderweg maakte we een stop waar een waterval te zien was. Ergens verstopt in het bos kon je nog dichter bij de waterval komen, dit  zagen we eerst niet maar een man tipte ons. Dit was ontzettend gaaf! We aten wat en reden door…

Bij Glacier Adventure kon je met een enorme truck de Athabasca gletsjer oprijden. Dit was iets wat we thuis al meteen hadden gezegd dat we dit wilde doen. En het was super gaaf! De Athabasca gletsjer was oorspronkelijk 8 kilometer lang, maar door de opwarming van de aarde en daar het gebrek aan sneeuwval heeft de gletsjer zich maar liefst 3 kilometer teruggetrokken en is nu dus nog ‘maar’ 5 kilometer lang. Alsnog super indrukwekkend al vraag je het ons. Het blijft bijzonder om in zo’n korte tijd zoveel verschillende, prachtige natuurverschijnselen te zien.

Na een aantal foto’s maken en genieten van het uitzicht gingen we met de bus naar de Glacier Skywalk. Dit is een glazen plaat over een grote afgrond van de berg, ook heel gaaf om te zien! Terug in de camper reden we richting de camping Whistlers campground in Jasper. Onderweg stopte we bij de Sunwapta falls. ’s Avonds gingen we uiteten in Jasper, een knus gezellig dorpje.
Een week geleden kwamen we bij onze eerste camping Peter en Nancy uit Alberta tegen. Ze vertelde ons dat Alberta nog veel mooier is dan British Columbia. En ze hebben helemaal gelijk! De rivieren zijn super sterk en de bergen zijn heel hoog. Nu zitten we lekker bij de camping en gaan we even chillen en dan lekker slapen, want morgen moeten we weer vroeg op!

- Tessa