Dag 13 – Mounties in de bergen (dinsdag 7 augustus)

7 augustus 2018 - Whistler, Canada

Vandaag een lange tocht door de bergen op het programma, van Clearwater naar Whistler. Onze laatste dag op het vaste land van Canada. Morgen varen we over vanuit Horseshoe Bay naar Nanaimo (Vancouver Island), maar vandaag genoten we nog van een mooie maar warme (lees: hete) dag in Whistler.

Vanmorgen vroeg om 6 uur ging vaders achter het stuur, maar dat vonden wij nog wat vroeg dus bleven we lekker in bed (ideaal aan zo’n camper). Na een mooie tussenstop voor een ontbijtje, reden we verder door de bergen. We waren blij (voornamelijk moeders) toen we aankwamen in Whistler na een uurtje of 6 rijden. De bergwegen waren kwalitatief niet erg goed en door al die haarspeldbochten waren we allemaal toch een beetje misselijk geworden, maar we waren er!

We reden naar het olympisch dorp in Whistler. 8 jaar geleden werden hier de Olympische Winterspelen gehouden en dit dorp was er toen voor opgebouwd. We brachten een bezoek aan de Olympische ringen op het Olympic Plaza (waar in 2010 de winnaars werden gehuldigd) en gingen met de gondel omhoog de ‘Whistlers Mountain’ op. Onderweg zagen we de Olympische rodelbaan en de pistes waar in 2010 de Olympisch kampioenen vanaf zijn geskied. Erg leuk om dit allemaal te zien! Whistler is volgens mij het perfecte voorbeeld van waarom landen grote evenementen als de Olympische Spelen willen organiseren. Praktisch alles wat we vandaag gezien en gedaan hebben, zijn restanten van de Winterspelen uit 2010 en het is er nog altijd top-druk!

Daan was voornamelijk onder de indruk van het grote bikepark dat in Whistler is aangelegd. Overal liepen jongens en meiden met fietsjes en helmen om van de steile berghellingen af te crossen… Toen we boven aankwamen met de gondel, genoten we van een prachtig uitzicht over het dal, besneeuwde bergtoppen en allerlei meren (de een nog blauwer dan de ander). Michelle, Tessa, Daan en ik zijn zelfs nog verder naar boven gegaan om op de top van de berg over een hangbrug te lopen, om daar over de besneeuwde bergtoppen uit te kunnen kijken. Echt een prachtig uitzicht!

Ongelofelijk dat we morgen alweer aan het laatste deel van de reis gaan beginnen. De tijd gaat zo snel voorbij. Ik ben benieuwd naar wat Vancouver Island ons te bieden heeft…

- Femke

1. Mariska Tanke:
    8 augustus 2018
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen en om herkenbare plekken te zien. Geniet van Vancouver eiland want dat is ook schitterend.
    Maak er nog iets heel moois van Gr Mariska, René, Marieke, Sam, Janneke en Lieke