Dag 7 – Hier kwamen we voor! (woensdag 1 augustus)

1 augustus 2018 - Banff, Canada

Vandaag hadden we een druk programma, we reden vandaag van Revelstoke naar Banff en onderweg zouden we allerlei mooie stopplaatsen tegenkomen. Onze Nederlandse campingburen in Kelowna hadden ons vast gewaarschuwd dat het erg druk zou zijn deze kant uit (zij doen precies hetzelfde rondje alleen dan andersom, dus de plekken waar wij nog komen hebben zij al gezien), dus gingen we vandaag vroeg uit de veren!

Om 7.30AM zaten we al aan het ontbijt. Gelukkig zijn we vannacht niet wakker gemaakt door de beren waar we op voorhand voor waren gewaarschuwd door de campingeigenaren. Na het ontbijt snel vertrokken richting onze eerste stopplaats: Lake Emerald. Onderweg kwamen we al allerlei mooie uitzichten tegen. De bergen die wij zo bewonderden toen we in Vancouver zaten, rijden we nu middenin en het is minstens net zo bewonderenswaardig. Na een tocht van ongeveer 2 uur kwamen we aan bij Lake Emerald. Zo mooi als het er op de plaatjes uit zag, nog mooier was het in het echt. Een rustig meer met lichtblauw water omringd door bergen bebost met naaldbomen. Echt prachtig, en waarschijnlijk ligt het meer er over 100 jaar nog precies hetzelfde bij, net zoals dat het er 100 jaar geleden precies zo bijlag. Na een eindje rond het meer te zijn gewandeld zijn we terug in de camper gestapt en richting het volgende meer gereden dat ook hoog op ons lijstje stond: Lake Moraine.

Hier merkten we inderdaad de drukte waar onze buren het al over hadden. Er stonden verkeersregelaars om de doorstroom van het verkeer te regelen en we konden het gebied zelfs niet meer binnenkomen met onze camper. Gelukkig was er een eindje verderop een grote parkeerplaats waar we in een typische Amerikaanse gele schoolbus konden stappen om naar Lake Moraine te gaan. Lake Moraine wordt ook wel het ‘twenty-dollar view’ genoemd, omdat dit meer rond de jaren ’80-’90 stond afgebeeld op de $20 biljetten.

Lake Moraine was minstens net zo mooi als Lake Emerald. Een glashelder, lichtblauw meer omringd door bergen met gletsjers. Het water in de meren is gesmolten sneeuw van de gletsjers en dus ijskoud. Na het nemen van wat foto’s en een wandeling langs de oevers van het meer zijn we terug op de  bus gestapt. In de rij werden we aangesproken door een Amerikaans gezin uit Seattle, dat zich afvroeg waar we vandaan kwamen. Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen, kon hun geluk niet op want de moeder had namelijk met haar kinderen gewed dat we uit Holland kwamen, omdat we zo lang waren! Het leverde hilarische gesprekken op, waarbij de nodige stereotypen dat alle Nederlanders op boerderijen wonen en op klompen lopen werden ontkracht.

Na ons bezoek aan Lake Moraine zijn we doorgereden naar de camping in Banff, vanwaar we een shuttlebus namen naar Banff Village. Hier ontmoetten we onze andere nicht uit Canada, Klazina. Klazina woont en werkt in Calgary en Banff was voor haar dus niet al te ver weg. Samen zijn we door Banff gelopen, een gezellig stadje, hebben we wat bij gekletst en zijn we wat wezen eten. Het was erg leuk om haar na zo’n lange tijd weer te zien!

Klazina, thank you very much for your visit in Banff! It was really nice to meet again and to hear about your life and work in Calgary.

- Femke